Kormányzó erő. Az akarat az ember irányító ereje, ez uralkodik összes képességein. Az akaraterő nem ízlés, nem hajlam csupán, hanem a döntő tényező, mely az emberek az Isten iránti engedelmességet, vagy engedetlenséget műveli. (5Bizonyságtéel 513)
Minden az akarattól függ. A megkísértett értse meg az akarat tényleges erejét. Az akarat az ember uralkodó hatalma – a döntés, választás képessége. Minden az akarat helyes működésétől függ. Helyénvaló a jóság és tisztaság kívánása, amennyit ez ér. De ha itt megtorpanunk, annak semmi haszna. Sokan dőlnek romlásba, miközben remélik és óhajtják gonosz vonásaik legyőzését. Nem hódolnak be Isten akaratának. Nem választják Isten szolgálatát. (Nagy orvos 176)
A tettek rugója. Minden tett rúgója az akarat. Az akaratot, mely fontos tényező az ember jellemében, a bűnbeeséskor az ellenfél uralma alá játszottuk át. S a Sátán, azóta is tetszése szerint műveli az emberben a szándékot meg a végrehajtást, az ember teljes romlására és nyomorúságára.
De Isten kimondhatatlan áldozata följogosítja őt, hogy kormánya egyetlen elvének megsértése nélkül így szóljon: „Add át magadat nekem, add akaratodat. Vond ki az ellenfél uralma alól, majd én birtokba veszem. Akkor majd jóakaratom szerint művelem benned az akarást és megvalósítást.” Amikor Krisztus a gondolkodásával ajándékoz meg, akaratod olyanná válik, mint az ő akarata. Jellemed is átalakul. Olyan lesz, mint Krisztus jelleme. (5Bizonyságtétel 515)
Az akarat támadó. Az ember akarata erőszakos, s szüntelenül mindent a maga céljaira akar hajlítani. Ha az akarat Isten és a helyes oldalán sorakozik föl, megjelennek életében a Lélek gyümölcsei, s Isten dicsőséget, megtiszteltetést és békét rendelt el minden jót cselekvő embernek. (Magasztos hivatásunk 153)
A lehetetlenség akaratunkban rejlik. Egész életünk Istené, s az ő dicsőségére kell fordítanunk. Kegyelme megszentel és följavít minden képességet. Senki se mondja, hogy nem tudja kijavítani jellemhibáit, mert ha így dönt, bizonyos, hogy nem nyeri el az örök életet. A lehetetlenség az akaratban rejlik. Ha nem akarsz, nem is tudsz győzni. A tényleges nehézség a megszenteletlen szív romlottságából ered, s a vonakodástól, hogy Isten ellenőrzése alá helyezzük magunkat. (Ifjúsági tanító 1897, november 28)
Az idegnyugtató. Az értelem és idegek megerősödnek az akaraterő gyakorlásától. Az akaraterő sok esetben hatásos idegcsillapítónak bizonyul. (1Bizonyságtétel 387)
Sátán fölhasználja az akaratot. Mikor megtűrik Sátánnak, hogy ő alakítsa az akaratot, akkor a maga céljára használja a lehetőséget... Fölkavarja a gonosz vonásokat. Fölrázza a szentségtelen szenvedélyeket, indulatokat s vágyakat. Így szól: Mindezt a hatalmat, megtiszteltetést, gazdagságot, s bűnös gyönyöröket neked adom, de a föltétela becsület elvesztése, a lelkiismeret elhallgattatása. Így lefokozza, és a bűn szolgaságába hajtja az ember képességeit. (Magasztos 153)
A kísértés végsőkig igénybe veszi az akaraterőt. Isten gyermekeiként előjogunk szilárdan, ingadozás nélkül ragaszkodni hitvallásunkhoz. Időnként a kísértés mesteri ereje végsőkig igénybe látszik venni akaraterőnket, s a hit gyakorlása homlokegyenest ellenkezik az érzékek, a józan ész, és érzelmek bizonyításának. Akaratunkat akkor is tartsuk Isten oldalán. Higgyük, hogy Jézus örökkévaló erő és hatékonyság...Órárólórára tartsuk meg álláspontjainkat diadalmasan Isten oldalán, legyünk erősnek az ő erejével. (Magasztos hivatásunk 12)
Gyermeknevelés, nem idomítás. Akár otthon, akár az iskolában, a gyermekek nevelése ne legyen olyan, mint az állatidomítás. Mert a gyermekeknek értelmes akaratuk van, amit úgy kell irányítani, hogy összes képességükre hasson. Az állatokat idomítani kell, mert nem gondolkodnak, nem élnek szellemi életet. Az embert viszont föltétlenül önuralomra kell nevelni. Arra kell szoktatnunk gondolkodásukat, hogy az irányítsa őket. Másrészt az állatokat tulajdonosuk irányítja. Arra szoktatják, hogy a gazdának vessék alá magukat. Az állat gondolkodása, belátása és akarata a gazdájuk. (3Bizonyságtétel 132)
Irányítsuk, ne megtörjük, az akaratot. A gyermeket is rá lehet szoktatni, hogy mint az állatnak, neki se legyen akarata. Egyénisége is beolvasztható a nevelését irányító személyébe, s akkor az akarata gyakorlatilag a tanító akaratának függvénye lesz. Az így nevelt gyerekekből mindig hiányozni fog az erkölcsi erő és egyéni felelősségérzet. Mert nem nevelték őket ésszerű és elvhű viselkedésre. Más uralkodott akaratunkon, azért nem használják eszüket, hogy igénybevétellel erősödjék. Nem egyéni fölépítésükre és szellemi képességeikre való tekintettel irányították és fegyelmezték őket, hogy mikor szükséges, képességeik legerősebb oldalait vessék latba.
A tanítók ne torpanjanak meg ennél, hanem szenteljenek külön figyelmet a gyönge oldalak fejlesztésére, hogy az összes képességet igénybe vegyék, erőről erőre fejlesszék, így a gondolkodás jól kiegyensúlyozottá váljék. (3Bizonyságtétel 132)
Őrizzük meg az akarat teljes erejét. Az akarat megtörése ellenkezik Krisztus elveivel. A gyermek akaratát irányítani és vezetni kell. Őrizd meg az akarat teljes erejét, mert az embernek az egészre szüksége van. Csupán helyesen irányítsd. Ne törd meg, hanem elvi tanítással és igaz példamutatással formáld és alakítsad, míg a gyermek a felelősség éveihöz nem ér. (Tanács tanítóknak 116)
A tanító ne parancsolgasson. Akik önzők, ingerlékenyek, nyűgösek, zsémbesek, nyersek, durvák, akik nem tudják jól figyelembe venni mások érzéseit, azokat sose alkalmazzuk tanítónak. Mert vészes hatással lesznek a tanulókra, a maguk jellemére alakítják őket, így állandósítva a rosszat. Az ilyenek meg akarják törni a diákok akaratát, ha rakoncátlanok, holott Krisztus nem hatalmazott föl ilyen bánásmódra a tévelygőkkel. Mennyei bölcsességgel, szelídséggel és alázatos szívvel a tanító irányítani tudhatja az akaratot, vezetni az engedelmesség útján. Mégse képzelje senki, hogy fenyegetéssel ki lehet vívni, meg lehet nyerni a tanuló szeretetét. Úgy fáradozzunk, mint Krisztus fáradozott. (Szombatiskolai tanácsok 1745)
Csapda az ingadozó akarat. Minden ifjú ápolja a döntést. Csapda az akarat megosztott állapota; és sok ifjúnak a romlása lesz. Légy szilárd, máskülönben homokra építed házadat – a jellemedet. Egyesekbalszerencséje, hogy mindig a helytelen oldalon állnak, holott az Úr azt szeretné, hogy hű férfiak legyenek, akik meg tudják különböztetni a jót a gonosztól. (1898, 121. kézirat)
A jellem két alkatrésze. A jellem erőssége két tényezőből tevődik össze. Az akarat erejéből, és az önuralom erejéből. Sok fiatal az erős, fékezhetetlen szenvedélyt, indulatosságot a jellem erősségével téveszti össze. Holott az az igazság, hogy az gyönge, akin indulatai uralkodnak. Az ember tényleges nagyságát és nemességét az mutatja, méri, hogy mennyi erőre van szüksége szenvedélyei legyőzésére. Nem pedig azoknak az indulatoknak az erőssége, melyek őt leteperik. Az a legerősebb ember, aki bár észreveszi a sértést, a bántást, mégis legyőzi haragját és megbocsát ellenségeinek. Az ilyen ember igazán hős. (4Bizonyságtétel 656)
Isteni erővel összefogó akarat. Felelős és jó hatású emberré válhattok, ha isteni hatalommal egyesített akaraterőtökkel, komolyan hoz záláttok a munkához. Vegyétek igénybe szellemi erőiteket, és semmi esetre se hanyagoljátok el a testi erőkifejtést. Ne zárja el szellemi lustaság ösvényeteket a nagyszerűbb tudás előtt. Tanuljatok meg gondolkodni csakúgy, mint kutatni, hogy szellemi képességetek növekedjék, erősödjék, fejlődjék. Sohase képzeljétek, hogy már eleget tudtok, meg pihenhettek. A kiművelt elme az ember mértéke. Művelődéseteknek folytatódnia kell életetek folyamán; minden nap tanuljatok, majd hasz náljátok a gyakorlatban a tanultakat. (4Bizonyságtétel 561)
Az akarat helyes használata ellenáll a betegségnek. Közölték velem, hogy akik a látszólag gyöngélkedők és folyton panaszkodnak, közel sem oly gyönge az egészségük, mint képzelik. Némelyiküknek erős az akarata. Ha a helyes irányban vennék igénybe, sikeresen lefaraghatnák képzelgéseiket és ellenállnának a betegségeknek. Mégis sokszor a rossz irányban használják akaratukat, s csökönyösen szembeszegülnek, a józan ésszel. Akaratuk már előre eldöntötte: ők, kérembetegek, s akárki akármit mond, megkövetelik a betegnek járó figyelmet. (2Bizonyságtétel 524)
Betegség elleni tényező. Nem értékeljük eléggé az akaraterőt. Tart suk ébren és irányítsuk helyesen az akaratot s ez erőt fog adni egészségünknek, és csodálatos segítség lesz az egészség megőrzésénél. Hatalom ez, betegség esetén is...
Az akaraterő gyakorlásával helyes viszonyra jutunk az élettel, a beteg sokat segíthet az orvos gyógyító igyekezetének. Ezrek szerezhetik vissza egészségüket, ha akarják. Az Úr nem akarja, hogy betegeskedjenek; hanem, hogy egészségesek és boldogok legyenek. Ezért el kell határozniuk, hogy, igenis, egészségesek lesznek.
A gyöngélkedők gyakran ellenállhatnak a betegségnek, egyszerűen visszautasítva, hogy engedjenek a gyöngeségeknek, s tétlenségbe essenek. Fölülemelkedve fájdalmaikon, végezzenek erejükhöz mért, hasznos foglalkozást. Ilyen foglalkozással, s a kinti levegő és napfény fölhasználásával sok leromlott beteg visszanyerheti egészségét és erejét. (Nagy orvos 246)
Jobb egészség ígérete. A gonosz szokások és gyakorlatok mindenféle betegséget hoznak az emberekre. Neveléssel győzzük meg az értelmet annak bűnösségéről, ha rosszul használjuk s megrontjuk Istentől nyert erőket. Váljunk értelmessé, s helyezzük az akaratot az Úr oldalára; akkor csodálatos javulás áll be egészségünkben.
De ezt sohasem érhetjük el csupán emberi erővel. Erőnket Krisztus kegyelme által feszítsük meg, így álljunk el minden gonosz gyakorlattól és barátságtól. Ehelyett legyünk mindenben mértékletesek. Legyen állandó meggyőződésünk, hogy, a múlt megbánásával, bűnbocsánatot kell keresnünk Krisztus elfedező áldozatán át. Ezeket be kell hoznunk mindennapi lelki életünkbe. Szigorú őrködés és fáradhatatlan esedezés szükséges, hogy Krisztus ejtsen fogságba minden gondolatot. A léleknek az Úr újjáalakító erejében kell részesülnie, hogy felelős lényekként ajánljuk testünket élő áldozatul Istennek, szentül, Isten nek tetszőn, ami a mi ésszerű szolgálatunk. (Egészség tanácsok 504)
Kábítószerek és akarat. Van, aki kábítószerekkel él, s bűnös kielégülésekkel serkenti a helytelen szokásokat, ezért azok eluralkodnak az akaraton, gondolatokon és az egész emberen. (1885, 14. levél)
Neveld az akaraterőt. Ismernünk kell az akaraterő hatalmát és az önuralom fontosságát, mind az egészség megőrzésében, mind viszszanyerésében. A harag, elégedetlenség, önzés és tisztátalanság leverő, sőt pusztító hatását, másrészt a vidám derű, hálás szív, önzetlenség, csodálatos életadó erejét szintén ki kell mutatnunk. (Nevelés 197)
A Szentlélek nem veszi át az akarat helyét. A Szentléleknek nem szándéka megtenni a részünket, sem az akarásnál, sem a cselekvés terén. Az ember föladata együttműködni az isteni erőkkel. Mihelyt kész tetjük akaratunkat, hogy egyezzen meg Isten akaratával, Krisztus kegyelme síkra száll, együttműködni az emberrel. Mégsem végzi el a mi föladatunkat, függetlenül a döntés lépésétől. Tehát nem a világosság bősége, s a bizonyítékra halmozott bizonyíték téríti meg a lelket, hanem ha az ember elfogadja a világosságot, megértve, elismerve azt, amit igazságnak s igaznak tart, együttműködve mennyei segítségekkel, melyeket Isten rendel a lélek megmentésére. (1898, 135. levél)
Csak az istenivel biztonságban. Az ember akarata akkor biztonságos, mikor Isten akaratával egyesül. (Magasztos hivatásunk 104)
Az emberi akarat az istenivel. Az igazságosság, igaz élet, krisztusi jellem, másfelől a gonoszság küzdelmében csakis isteni segítséggel győzhetünk. Véges akaratunkat a végtelen akarat alá kell vetnünk. Az emberi akaratot föltétlenül az istenivel kell egyesíteni. Ez a Szentlelket hozza segítségünkre, s minden győzelem odahat, hogy visszanyerje Isten megváltott tulajdonát, képmása visszaálljon a lélekben. (Magasztos hivatásunk 153)
Megtérés nem ad új képességet. A Szentlélek nem teremt új képességeket a megtértben, hanem határozott változást munkál a képességek fölhasználásánál. Mikor az értelem, szív és lélek megváltozott, az ember nem részesül új lelkiismeretben, hanem az akarata a megújult lelkiismeret alá vetett lesz, melynek szunnyadó érzékenységeit a Szentlélek munkálkodása fölrázza. (Magasztos hivatásunk 104)
Sátán az úr a nem Isten ellenőrzése alatti akaraton. Krisztus kijelentette: „Nem azért jöttem, hogy a magam akaratát cselekedjem, hanem annak akaratát, aki elküldött engem.” Urunk folyton az emberek megmentésére használta akaratát. Emberi akaratát az isteni akarat táplálta. Szolgái ma jól tennék, ha föltennék a kérdést: Milyen akaratot ápoljak? Kívánságaimat elégítseme ki, megerősítve magamat az önzésben és csökönyösségben? Ha ezt tesszük, súlyos veszedelemben forgunk, mert Sátán mindig uralkodni fog az akaraton, mely nem áll a Szentlélek ellenőrzése alatt. Mikor akaratunkat Isten akaratával hozzuk egységre, a Krisztus életében megtestesült szent engedelmesség a mi életünkben is láthatóvá válik. (Magasztos hivatásunk 107)
A tiszta lelkiismeret alakítsa. A belső béke és az Isten ellen nem vétkező lelkiismeret, akár a zsenge növényekre permetező harmat, életre kelti és élénkíti a szellemi képességeket. Akaratod akkor helyes irányt vesz föl, és uralmad alatt marad, s noha biztosabb föllépésű lesz, mégis mentes marad a romlottságtól. (2Bizonyságtétel 327)
Élet és halál fölött dönt. Csak az örökkévalóságban válik nyilván valóvá a dicső sors, melyben az Isten képmására visszaállított ember részesülhet. E hatalmas cél eléréséhez le kell mondanunk arról, ami lelkünk bukását okozza. A bűn az akaratunkon keresztül tart bilincsben minket. Akaratunk átadását ábrázolja az Úr a szem kivájásának, kezünk levágásának példájával. Gyakran úgy tűnik előttünk, hogy akaratunknak Istennek való átadásával abba egyezünk bele, hogy nyomorékon, csonkán éljük le életünket...
Isten az élet forrása, s nekünk csak annyiban lehet életünk, amennyiben vele állunk közösségben... Csak akkor lehetséges, hogy az Úr életet adjon, ha Istennek adjuk át akaratunkat...
Áldozatot követel Istennek átadnunk magunkat. De ez csupán alantasabb vonásaink föláldozása a magasztosabbért, a testi föláldozása a lelkiért, a múlandóé az örökkévalóért. Isten nem akarja megsemmisíteni akaratunkat, hiszen szándékát csakis az akarat segítségével tudjuk megvalósítani. Neki kell átadnunk akaratunkat, hogy azután visszakapjuk, de már megtisztítva, kifinomítva, és a szeretet által úgy Istenhez kötve, hogy az Úr keresztül tudja áramoltatni rajtunk a szeretet és az erő hatalmas árjait. Bármilyen keserűnek és fájdalmasnak tűnik is ez az átadás a csökönyös, konok szív előtt, mégis áldás lesz számára: ”Jobb tenéked.” (Gondolatok 612)
Az akarat megértése. (tanács ingadozó ifjúnak) Mindaddig veszedelemben forogsz, míg meg nem érted az akaraterő igazi hatalmát. Hihetsz mindenben, meg is ígérhetsz mindent, de ígéreted és hited mit sem ér, míg akaratodat a hit és a cselekvés oldalán nem veted latba. Ha teljes akaraterőddel vívod a hit harcát, győzni fogsz. Érzéseidre, benyomásaidra, érzelmeidre viszont nem támaszkodhatsz, mert megbízhatatlanok, különösen helytelen elképzeléseid miatt. Megszegett ígéreteid, és fogadásaid tudata is gyöngíti önbizalmadat, s mások beléd vetett bizalmát is. (5Bizonyságtétel 513)
Ellenőrizni tudod. Mégsem kell kétségbe esned...A te kötelességed Krisztus akarata alá vetni akaratodat. Mikor aláveted, Isten azonnal birtokába vesz, s maga műveli benned jóakarata szerint a szándékot és a végrehajtást is. Akkor természeted mindenestől Krisztus Lelkének uralma alá kerül. Gondolataid is az ő alattvalói lesznek.
Nem tudsz úgy uralkodni indulataidon, érzelmeiden, mint szeretnéd, de uralkodni tudsz akaratodon, s ezzel teljes változást hozhatsz életedbe. Ha átengeded Krisztusnak akaratodat, akkor életed Krisztus által az Istenben lesz elrejtve, s azzal az erővel szövetkezel, amely minden fejedelemség, és hatalmasság fölött áll. Erőt nyersz Istentől, mely szorosan az ő erejéhöz rögzít, s új világosság, mégpedig az élő hit világossága válik lehetővé számodra. Ehhöz azonban akaratodnak Isten akaratával kell együttműködnie. (5Bizonyság 5134)
Az isteni erővel összekötő kapocs. Isten munkatársai vagyunk. Ez az Úr bölcs rendje. Az emberi akarat és törekvés összekapcsolása az isteni erővel a kapocs, mely összeköti az embert az emberrel és Istennel. Isten küldöttje mondja: Istennek vagyunk munkatársai. Isten szán tóföldje, Isten épülete vagytok. Az ember munkálkodjék a rendelkezésére bocsátott képességekkel. Félelemmel és rettegéssel műveljétek üdvösségeteket. Hiszen Isten munkálja bennetek mind az akarást, mind a véghözvitelt jókedvéből. (1898, 113. kézirat)
Mikor az akaratot az Úr oldalára helyezzük, a Szentlélek eggyé teszi az isteni akarattal. (1899, 44. levél)